کد مطلب:211068 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:118

در کشاورزی و فلاحت
اطلاعات و دانش امام صادق علیه السلام نسبت به گیاه شناسی و فلاحت و اشجار و نباتات از بیان احادیث مشهود است

ابن ابی عمیر از امام صادق (ع) روایت می كند كه امام ششم فرمود خداوند عالم وقتی آدم ابوالبشر را از بهشت بیرون كرد و به زمین فرستاد یكصد و بیست درخت میوه 120 با او بیرون فرستاد.

چهل عدد آن درخت میوه ای بود كه بیرون و درونش هر دو خوردنی بود.

و چهل عدد آن بیرونش خوردنی و اندرونش غیر خوردنی بود

چهل عدد آن بیرونش خورده می شد و اندرونش بیرون انداخته می شد

حضرت آدم این میوه ها را با خودش آورد و روی زمین غرس كرد و یك جوالی از تخم حبوبات آورد كه نباتات و علفیات و سبزیجات را در زمین كشت و از آن بهره برداری نمود

این حدیث نشان می دهد كه همه میوه ها و حبوبات و تخم نباتات را آدم ابوالبشر با خود آورده و آلات و ابزار كشت و زرع را با او فرستادند و آن چهل میوه كه همه چیز آن خورده می شد مانند انجیر - انگور و غیره بود و آن چهل میوه كه پوست آن را نمی خوردند



[ صفحه 254]



مانند پسته و فندق و بادام و غیره و آن چهل میوه كه پوست و گوشت آن را می خورند و مغز آن را می انداختند مانند آلو و آلوچه و زردآلو و هلو و غیره بود و آدم نوعی یا شخصی این روش را در كار فلاحت و زراعت خود به كار بردند.

در روایت دیگر وارد شده كه امام علیه السلام فرمود آدم سی نوع میوه از بهشت آورد و در بحار از درالمنثور سی نام از میوه ها را ذكر كرده است.

و طریق كشاورزی را به اصحاب و شاگردان خود با خواص و آثارش بیان فرمود و مخصوصا در تعلیمات طبی خود بسیاری از خواص میوه جات را تعلیم فرموده است.